diumenge, de gener 11

Comença la Ronda (2005)




2005 – ¿Què hi pot tenir a veure un disc anomenat La Revancha del Tango amb una obra austríaca de teatre d’un segle enrere? En principi res, a no ser que s’hi posi pel mig en Josep Maria Cortada. Ell és el pont entre una cosa, l’altra, i un servidor. En Josep Maria va dirigir l’obra La Ronda amb actors de la Funcional de Figueres. La seva concepció escènica passava per projeccions, músiques, coreografies, i una versió del text perquè ningú no pogués dir que es tractava d’un argument superat o anacrònic. Tots els detalls sobre el muntatge els deixo per a una altra ocasió o per a un altre bloc, perquè aquest és musical.
De tota manera l’obra començava amb aquesta música que sentiu, i els actors representaven un joc de les cadires (una ronda, la primera de l’obra) en què anàvem quedant progressivament desclassificats. L’escenografia, de l’Ariadna Bassols, ens va tenir divendres i més divendres assajant. L’inici de la música, a les fosques i amb l’escenari buit, ens posava a tots en tensió (primer) i en moviment (després). Era un tango que ens engegava. Tots agafàvem el taxi –la ronda del qual es projectava– i entràvem de patac en l’espiral psicoanalista de la peça. Hi havia moltes altres cançons a l’espectacle, però aquesta tenia l’honor i el privilegi de començar, de fer-nos prendre la concentració en passos i compassos que no havíem de perdre en cap moment fins al cap de dues hores i escaig.
Encara ara, quan sento el CD que ens va enregistrar el director, em sembla que no hauria d’estar on fos que sigui, sinó tot dret davant de la pantalla, vestit i maquillat per a l’ocasió, conscient que ja no sóc jo sinó allò que la llum, la música, el text i el director havien decidit.

3 comentaris:

  1. Escoltant aquesta cançó et visualitzo a l'escenari amb cara seria i inexpressiva, vestit amb smoking, americana, camisa i corbata?
    Un dels únics cops en què the vist lluïr corbata, em sembla.

    "La Ronda", juntament amb "La Bella Helena" i aquella en la que eres un nazi (el nom de la qual no recordo) són les meves preferides de les que ha interpretat la Funcional.

    Per cert, si m'hi vols, podria ser col·laboradora d'aquest espai.
    Ja me n'explicaràs el procediment.

    Un petonàs papa.

    ResponElimina
  2. És cert que m'hi has vist amb corbata (exactament 15 segons); en canvi a la dels nazis (La solució final) portava corbata tota l'obra!!!!
    I és que la corbata és una cosa per a fer teatre.
    Si vols fer entrades, ja pots, perquè he entrat el teu correu entre els "col·laboradors". El que val la pena és que pengis la música en algun servidor (Goear, per exemple) i incrustis el reproductor (és fàcil per a tu).
    Ja veus que l'Adam (en Palermo) també hi col·labora.
    Dos petonassos.

    ResponElimina
  3. Benvinguda Ginesta!

    Ara quedaré en ridícul perque el vostre nivell es altíssim, tot i així m'agrada col·laborar amb dos "bèsties" com vosaltres, i miraré d'apendre'n.

    Tres petons (dos per la Gini i un per tú Càndid!)

    Adam

    ResponElimina