dijous, de juny 21

La Vall del Riu Aquell (2001)



La vall del riu vermell by Grup de Folk on Grooveshark
La veritat és que no sé quan es devia posar de moda –potser als anys setanta– ni quan en vaig començar a ser conscient que era una moda. Estic parlant d’una cançó que ha esdevingut –potser ja ha deixar de ser-ho– típica en els actes prodifunts.

Tinc la sensació que em sembla recordar que potser va ser la Teixidó que em va parlar d’un enterrament molt emotiu en què es va cantar la cançó, i que hi havia quedat molt escaient. ¿Quin any devia ser, el 74, el 76?

La lletra, ben trobada, si més no, d’en Joan Soler i Amigó, hi ajudava força. Una versió lliure. “For they say you are taking the Sunshine, / that has brightened our pathways awhile.

En tot cas, tot i que em sembla que no l’he corejat mai en cap acte de cementiri o de tanatori o de missa pels difunts, sempre que l’he sentit, on fos, quan fos, en la versió que fos, la Vall del Riu Vermell no parlava d’altra cosa que d’un adéu definitiu.

Diuen que en realitat va d’una noia canadenca que lamenta la partida del xicot. Després es va reconvertir en un espiritual negre. I que ha tingut tantes versions musicals com d’adaptacions a diferents situacions. Per no anar més lluny el batalló Lincoln, durant la Guerra Civil, la cantava a la batalla del Jarama. Johnny Cash té una cançó que es diu Please Don’t Play Red River Valley.

Apareix en aquesta llista de les Músiques Sense Les Quals no pas per apologia ni per cansament, sinó com a reconeixement kumbaià al Grup de Folk, que ens va dotar d’un himne que, de no existir, s’hauria hagut d’inventar. Una mica com L’hora dels adéus.


La versió és del 2001, del disc Els temps encara estan canviant.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada